071 - 572 05 20
0 / 0,00

De Sauna En Mindfulness; Bevorder Uw Totale Welzijn

Iedereen die wel eens naar de sauna is geweest, weet hoe bijzonder rustgevend deze ervaring is.

Voor een paar uur worden we niet afgeleid door de schreeuwende beelden op de televisie, het nieuws op de radio, de eindeloos piepende en rinkelende telefoons en de continu voortbewegende informatiestroom in onze mailbox en op de diverse social media kanalen.

Ook is een saunabezoek ideaal om even alle verantwoordelijkheden van het dagelijks leven los te laten en enkel te genieten van het moment. Dat is niet gek; want het is erg moeilijk om de gedachten naar iets anders af te laten dwalen wanneer de hitte van de saunakachel in de cabine op u neerdaalt.

Dit is exact waar mindfulness om draait:

Om met bewuste aandacht en zonder oordeel in het huidige moment te zijn zonder hierbij afgeleid te worden door gedachten of gevoelens.

En dit brengt diverse voordelen met zich mee:

  • Het maakt minder gestresst
    Niet continu vooruit denken aan de ‘to-do lijst’ van morgen, het eten van vanavond, of de strijk die thuis ligt te wachten, maakt dat we meer rust creëren in het hoofd.Mindfulness maakt dat we leren om te gaan met dingen in het moment dat ze relevant zijn. Dus er hoeft pas aan de strijk te worden gedacht zodra deze werkelijk gedaan dient te worden!
  • Het zorgt dat we minder piekeren
    Piekeren gebeurt wanneer gedachten keer op keer een rondje door het hoofd blijven lopen. Hoewel we allemaal weten dat het weinig aan waarde toevoegt, is dit soms bijzonder moeilijk om stop te zetten.Door bijvoorbeeld heel ‘mindful’ te genieten van de hitte in de sauna, te luisteren naar het geluid van de kachel en te voelen welke signalen het lichaam afgeeft, worden deze gedachten makkelijker stop gezet.
  • Het geeft meer zelfvertrouwen
    Als er minder stress in het leven is en minder gepieker in het hoofd, zal het een stuk makkelijker zijn om het leven met meer zelfvertrouwen tegemoet te treden. Er is immers een stuk minder om je druk om te maken!

 

Al met al brengt mindful leven een hele hoop voordelen met zich mee!

We weten echter ook dat het niet makkelijk is om dit in het dagelijks leven toe te passen. Maar in de sauna is dit echter een ander verhaal! Zoals gezegd werkt de sauna namelijk al positief mee aan het mindful zijn en we willen dan ook graag de volgende tips meegeven om hier tijdens het volgende bezoek nog meer voordeel uit te halen.

 

  1. Let op de ademhaling
    De makkelijkste manier om helemaal ‘in het moment’ te zijn, is toch wel om op de ademhaling te letten. Probeer dan ook in de sauna heel bewust vanuit de buik in en uit te ademen. Dit helpt de gedachten minimaliseren en maakt de ervaring dus des te prettiger.
  2. Ga minimaal 5 minuten rechtop zitten
    Veel mensen gaan graag liggen in de sauna, maar omdat dit wegdromen toch wel erg makkelijk maakt, raden wij aan om in ieder geval de laatste 5 minuten rechtop te zitten. Dit zorgt er voor dat het bloed weer goed kan doorstromen en dat er even volle aandacht geschonken kan worden aan het hier en nu.
  3. Let niet op de klok (en al helemaal niet op de telefoon)
    We zijn gewend om continu op onze telefoon en de klok te kijken en dit brengt een hoop onbewuste stress met zich mee. Probeer dus bewust de blik van de klok (zandloper) af te wenden en ga zeker niet eventjes terug naar de kleedkamer om op de telefoon te spieken; zelden is er iets zo belangrijk dat het niet een uurtje of 2 kan wachten.

 

Mindfulness en een bezoek aan de sauna gaan hand in hand. Ze versterken elkaar positief en beide ervaringen worden makkelijker hoe vaker ze worden toegepast.

We hopen dan ook dat de tips in dit artikel niet alleen het volgende saunabezoek ontspannener en prettiger maakt, maar dat dit een cumulatief effect heeft in uw hele leven!