071 - 572 05 20
0 / 0,00

De Ideale Saunaronde

Als u dit leest, is het niet onwaarschijnlijk dat u al vaker in de sauna bent geweest. Wellicht heeft u zelfs een favoriete rondgang voor de paar uur dat u hier bent.

Hoewel u natuurlijk helemaal vrij bent om uw eigen saunagang te bepalen, krijgen wij regelmatig vragen over hoe het nou echt ‘hoort’. Daarom willen wij in dit artikel graag stilstaan bij de ideale saunagang (ook wel saunaronde genoemd).

Wat is de ideale saunaronde?

De hieronder omschreven ronde wordt algemeen beschouwd als de ideale saunaronde omdat deze de voordelen van de sauna optimaal stimuleert zonder een gevaar voor de gezondheid te vormen.

  1. Begin met een lauwwarme douche.
    Het is namelijk van groot belang schoon aan de saunaronde te beginnen.
  2. Droog u goed af.
    Een droge huid kan de warme lucht van de sauna beter toelaten wat het zweten flink zal bevorderen. U zult de voordelen van de sauna dus veel minder ontvangen als u deze met een natte huid betreedt.Indien u echter moeilijk zweet, is het echter wel beter om nat de sauna in te gaan.
  3. Neem een warme voetbad.
    Niet alleen helpt een voetbad u tot rust komen maar het zorgt er ook voor dat uw lichaam zich goed kan voorbereiden op hogere temperaturen door de poriën langzaam te openen.
  4. Bezoek de sauna.
    Kies een sauna met een voor u prettige temperatuur en luchtvochtigheid en ga op uw handdoek zitten of liggen. Houdt hierbij rekening met het feit dat het bovenin de saunacabine een stuk warmer is dan onderin. Eindig na het liggen in ieder geval met 2 minuten zitten op de onderste bank met de benen naar beneden. Dit maakt dat uw lichaam weer kan wennen aan een verticale houding en voorkomt duizeligheid bij het opstaan.
  5. Koel het lichaam af.
    Uw lichaam zal nu moeten afkoelen om de opgedane warmte kwijt te raken. Het beste doet u dit door simpelweg uit de sauna te stappen en eventjes rustig af te koelen voor u zich met koud water afspoelt.
  6. Spoel het lichaam af met koud water.
    Hoewel sommige mensen het heerlijk vinden om direct vol onder de koude douche te stappen, is het aan te raden om te beginnen bij de voeten en langzaam naar het hart en het hoofd toe te werken. Na de douche kunt u eventueel nog in het dompelbad stappen om de bloedsomloop nog meer te stimuleren.Let op: een dompelbad is niet geschikt voor mensen met hartklachten of een hoge bloeddruk.Het is eveneens goed te weten dat een koude douche juist niet wordt geadviseerd na bezoek aan de infrarood sauna. De dieptewerking van deze sauna wordt hiermee namelijk te niet gedaan.
  7. Neem weer een warm
    Het voetbad zorgt er voor dat uw lichaam langzaam weer op aangename temperatuur komt en de in de sauna opgedane kernwarmte weer naar buiten kan.

Neem lekker even wat rust.
Een bezoek aan de sauna is niet compleet zonder heerlijke rustperiodes tussen de saunabezoeken door. Zorg er dan ook voor dat u lekker ontspant in een ligstoel, laat u masseren of doe gezellig een gezond drankje in het restaurant.

Tips om nog meer uit uw saunabezoek te halen

Naast de ideale saunagang zijn er nog een aantal aanvullende zaken waar u rekening mee kunt houden om de voordelen en het plezier van uw saunabezoek te verhogen.

  • Drink voldoende.
    Omdat u zoveel zweet verliest, is het belangrijk dit vocht weer aan te vullen. Let er wel op dat u dit doet nadat u de sauna uit komt en hier ook bij thuiskomst mee door gaat.Goed te weten: alcohol kan uitdroging veroorzaken en heeft over het algemeen een negatief effect in combinatie met de sauna. Let er dus op dat u geen of weinig alcohol drinkt als u nog de sauna in wilt gaan.
  • Eet niet te veel.
    U dient er goed op te letten dat u niet met een volle maag de sauna in gaat. De sauna maakt het namelijk moeilijker om de maaltijd goed te verteren. Kies dus voor een lichte maaltijd gedurende uw saunabezoek.
  • Verwijder dode huidcellen door te scrubben.
    Omdat de warmte en het vocht er voor zorgt dat uw bovenste huidlaag een beetje week wordt, is dit het ideale moment om te scrubben. Vergeet dan ook vooral niet om u goed in te smeren met een goede bodylotion om het vochtgehalte in de huid weer aan te vullen en uw huid zijdezacht te laten voelen.
  • Verzorg het haar.
    De warmte van de sauna onttrekt ook vocht uit het haar. Draag dan ook een saunamuts of breng dus een voedend haarmasker aan voor u de sauna in gaat. Dit kunt u natuurlijk ook achteraf doen als u weer lekker thuis bent.

 

Het mag duidelijk zijn dat wij vol achter de vele voordelen van de sauna staan en deze dan ook graag meegeven aan onze gasten.

Wij nodigen u dan ook van harte uit om deze ideale saunagang en bijbehorende tips uit te proberen tijdens uw volgende bezoek en te ervaren wat deze voordelen zijn.