In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus zijn wij vanaf 15 maart gesloten.

071 - 572 05 20
0 / 0,00

Hoe kun je hoofdpijn na saunabezoek voorkomen?

De sauna geeft veel van onze gasten verlichting van lichamelijke klachten en vooral een positievere mindset. Aan de andere kant zijn er ook bezoekers die klagen over hoofdpijn die juist opkomt na verlaten van de sauna. Waar komt deze hoofdpijn vandaan? Hoe is deze te verhelpen? Of beter nog: Hoe kun je hoofdpijn na saunabezoek voorkomen?

hoofdpijn na sauna

Wat veroorzaakt de hoofdpijn bij saunabezoek?

Als u last heeft van hoofdpijn na de sauna dan is dit zeer waarschijnlijk het gevolg van niet goed afkoelen. U houdt een te hoge bloeddruk. Deze bloeddruk zal omlaag moeten om u van uw hoofdpijn af te helpen. Bij onvoldoende afkoelen zult u mogelijk ook last hebben van duizeligheid en van misselijkheid.

 

Hoofdpijn na de sauna voorkomen, is beter dan genezen

Sauna Thermen 5 mei geeft onderstaande tips om wél goed af te koelen en dus om hoofdpijn na saunabezoek te voorkomen:

  • Na het verlaten van de stoomcabine is het verstandig (en ook hygiënisch) om eerst te douchen. Ons advies is eerst uw voeten en daarna benen te laten wennen aan kou van de douche. Ga dus niet in ene, helemaal onder de douche staan. (de Kneipp methode)
  • Kiest u daarna voor het nemen van een dompelbad, dan is het belangrijk om ook kopje onder te gaan. Nadat u geheel ondergedompeld bent geweest, zijn uw poriën gesloten. Bij gesloten poriën stijgt de warmte en kan er bovendien niet uit. Waardoor u hoofdpijn zou kunnen krijgen. Belangrijk dus: warm na het koude bad de voeten op! Hiermee zet u de poriën weer open en kan de kernwarmte weer uit uw lichaam en voorkomt u hoofdpijn.
  • Drink voldoende. Het is belangrijk goed water of fruitsap te drinken tussen de saunarondes en ook na vertrek uit de sauna. Het verlies aan vocht (door te zweten) moet immers aangevuld worden. Wij raden af om drankjes met alcohol te nuttigen tijdens een dagje sauna. Vreemd genoeg kan het nuttigen van alcohol juist uitdroging en hoofdpijn veroorzaken.
  • Neem ten minste een half uur rust tussen saunarondes en ook voordat u zich weer kleedt aan om naar huis te gaan. Dit om uw lichaam volop de mogelijkheid te geven voor het na-transpireren, na het voetbad. Immers uw lichaam wordt weer warm en de poriën staan ook weer open. Niet fijn om dan uw kleren al weer aan te hebben.
  • Als u na een stressvolle periode naar de sauna gaat, dan kan het voorkomen dat u hoofdpijn krijgt juist door een ‘overload’ aan ontspanning. Uw hoofd moet wennen aan de drastische vermindering van stress.

afkoelen sauna

Sauna kan ook juist hoofdpijn verhelpen

De sauna is dé plek bij uitstek voor ontspanning. Veel van onze gasten bezoeken de sauna om van hun spanningsklachten zoals stijve nek en schouders en van spanningshoofdpijn af te komen. Een saunabezoek kan deze klachten verlichten. Om de gedachten te verzetten en een positievere mindset te krijgen. Regelmatig saunabezoek helpt om spanningshoofdpijn en andere spanningsklachten te voorkomen.

 

Sauna bezoek voor migraine-patiënten

Migraine is een chronische hoofdpijn. Bent u migraine-patiënt, dan zou het kunnen zijn dat saunabezoek voor u niet verstandig is maar het kan ook zo zijn dat het juist wél verstandig is. Op voorhand valt niet te voorspellen of de sauna u helpt of juist niet. Bij sommige patiënten geeft de sauna een trigger wat aanzet tot een migraine aanval. Wij raden u aan de sauna te bezoeken en bovenstaande tips tegen hoofdpijn toe te passen. En dan te ervaren wat het effect van de sauna op uw migraine klachten is. Sowieso kunnen we wel stellen: het volgen van de saunaregels (zie ideale saunaronde) is voor mensen met migraine extra belangrijk.

 

Saunabezoek zonder hoofdpijn

Heeft u nog vragen over het bezoeken van de sauna zonder hoofdpijn te riskeren? Vraag dan één van onze medewerkers om advies. U kunt hen in ons saunacomplex om advies vragen, of ons bellen met uw vraag via 071 – 572 05 20.