In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus zijn wij vanaf 15 maart gesloten.

071 - 572 05 20
0 / 0,00

Hoe kunt u thuis een sauna ervaring nabootsen?

We zijn nu flink wat weken verder nadat alle sauna’s moesten sluiten vanwege de bestrijding van Corona. Sindsdien blijven wij thuis. En maken wij er het beste van. In deze blog buigen wij ons over de vraag Hoe u thuis een sauna ervaring kunt nabootsen? En hoe u, zonder uw huis te verlaten, zo veel mogelijk het effect kunt krijgen van wat een sauna bezoek normaliter voor u doet.

sauna thuis nabootsen

Verbetering van uw gemoedstoestand

Veel mensen ervaren na de sauna dat zij zich veel meer ontspannen voelen, een positievere mindset hebben en zich minder gejaagd voelen. Juist in deze moeilijke tijd waarin we door Corona zo aan huis zijn gekluisterd en zo veel nare berichten horen, zou deze verbetering van de gemoedstoestand zo welkom zijn. Daarom geven wij u onderstaand tips om, gewoon thuis, de effecten van sauna bezoek op uw psyche te bewerkstelligen.

  • Probeer zo veel mogelijk zon en frisse lucht te krijgen. Zet vaker ramen open. Of geniet van een lentezonnetje op uw balkon of in de tuin.
  • Mediteer. Mediteren helpt te focussen en om onrustige gevoelens te verjagen. Veel mensen moeten enorm wennen aan thuis zijn. Voelen zich gejaagd, juist omdat het dagritme zo ontzettend verstoord is.
  • Slik eventueel ter ondersteuning extra Melatonine. Veel mensen slapen de dagen na hun sauna bezoek beter. Dit komt omdat velen in de sauna Melatonine aanmaken, door de rust en ontspanning in de sauna. Bijna niets werkt zo goed op uw gemoedstoestand dan een goede nachtrust.
  • Probeer alles wat u doet, met volle aandacht te doen.
  • Schrijf iedere dag in een vast schriftje op waar u die dag dankbaar voor was, waarvan u genoten heeft of waar u zo trots op was. Doet u dit trouw iedere dag, dan traint u zichzelf in omdenken (enkel en alleen positieve gedachten). Van deze training in omdenken zult u veel profijt van hebben, zeker in deze moeilijke tijd waarin alles zo anders is.

 

Verbetering van uw immuunsysteem

Eén van de belangrijkste effecten van saunabezoek is dat u extra weerstand opbouwt tegen griep en verkoudheden. Dit wordt vooral bewerkstelligd door de afwisseling van extreme warmte met direct daarna enorme kou. Thuis kunt u de temperaturen van de sauna niet bereiken. Wel adviseren wij u om steeds in de douche temperaturen te wisselen. Douche bijvoorbeeld 5 minuten op de voor u hoogst mogelijke temperatuur en draai de knop daarna naar ijskoud. Niet alleen helpt dit om uw weerstand te verhogen maar dit helpt ook om de dag frisser te beginnen en om een beter humeur te krijgen.

 

Betere doorbloeding van de huid

Saunabezoek zorgt voor een betere doorbloeding van de huid en daarmee voor een betere aanvoer van voedingsstoffen en betere afvoer van afvalstoffen. Dit is belangrijk, immers de huid is uw grootste orgaan. Dit effect bereikt u, min of meer, ook door tijdens het douchen te scrubben. Let daarbij op dat u eerst goed nat bent, dat u niet te hard scrubt maar zachte, ronddraaiende beweging maakt en de meest gevoelige huid (zoals rond de ogen en lippen) overslaat. Let u wel op: lichaamsscrubgel is te fel om voor uw gezicht te gebruiken. Zorg dat u alleen de bovenste laag scrubt. En smeer u na het scrubben in met een zachte, voedende crème.

 

Sauna Thermen 5 mei

Voor zover onze tips om een sauna ervaring thuis na te bootsen zodat u zich lichamelijk beter voelt en u een positievere mindset ervaart. Wij wensen u het allerbeste toe. En hopen dat de weken snel voorbijgaan. Dat we samen gezond en wel de strijd tegen Corona overwinnen. En dat wij met zijn allen ook weer het leven van alledag kunnen gaan oppakken. Straks hoort daar ook weer het bezoeken van Sauna Thermen 5 mei bij. Wij vertrouwen erop …