In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus zijn wij vanaf 15 maart gesloten.

071 - 572 05 20
0 / 0,00

Waarom water drinken in de sauna zo belangrijk is?

Sauna, water en weldadige warmte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker bij een opgieting komen deze facturen letterlijk samen. In deze blog willen wij ons echter focussen op het drinken van water. Wij leggen u onderstaand uit Waarom water drinken in de sauna zo belangrijk is. Wat u dan zou moeten drinken en Wanneer u zou moeten drinken.

water drinken sauna

Vochtverlies lichaam

Het zal niemand ontgaan: tijdens een saunabezoek verliest je lichaam veel vocht. Dit vocht komt uit je bloed, uit vetweefsel, spieren en je huid.  Je verliest 20 tot 40 gram zweet per minuut. Zo verlies je tijdens een hele saunaronde 0,5 tot 1,5 liter vocht. Dit vochtverlies heeft positieve ‘bijwerkingen’. Zo verlies je samen met het vocht uit je spieren, ook melkzuren uit dit spierweefsel. Dit helpt je om sneller te herstellen na intensief sporten. Vochtverlies betekent sowieso dat met dat vocht ook afvalstoffen je lichaam verlaten. Dat is wat wordt bedoeld met het ‘diep reinigende effect’ van een saunabezoek. Door regelmatig een sauna te bezoeken, zorg je voor het ontgiften van je lichaam.

 

Drinken als vast onderdeel van de ideale saunaronde

Omdat je iedere saunaronde zoveel vocht verliest, is het belangrijk om standaard na iedere ronde je vochtbalans weer aan te vullen. Drink sowieso voor je een nieuwe saunaronde start, zonder eerst te bedenken of je wel of geen dorst hebt. Probeer dus na iedere ronde 0,5 tot 1,5 liter water te drinken. Drinken in de cabine (en dus tijdens de ronde) is niet verstandig omdat het zweten en weer direct ook aanvullen van vocht te veel vergt van de nieren. Bovendien beperk je de diepreinigende (of ontgiftende) werking van de sauna door bij zweten, direct de vochtreserves al aan te vullen.

Door het zweten in de sauna verwijder je afvalstoffen. Als je tijdens het saunabezoek in de cabine drinkt, scheid je juist minder afvalstoffen uit. En dat zou zonde zijn.

 

Wat drink je tussen de saunarondes door?

Wij raden water aan: dit is het beste om de vocht reserves van je lichaam weer op peil te brengen. Toch zijn lauwe thee, kruidenthee, fruitwater of vruchtensap prima alternatieven. Het drinken van alcohol in combinatie met een sauna bezoek wordt echt altijd afgeraden. Ook het drinken van koffie, zwarte thee en veel frisdrank raden wij af. Drink je dit graag, combineer het dan in ieder geval met water.

 

Waarom is drinken zo belangrijk, na afronding van een saunaronde?

Met het verlies van vocht, verlies je ook mineralen. Juist door water te drinken bouw je je mineralen weer op en zorg je dat de vochtbalans van je lichaam weer herstelt. Het beste is nog als je water drinkt waaraan extra mineralen zijn toegevoegd zoals kalium, natrium of zoutwater. Naast de opbouw/ het weer aanvullen van mineralen, dien je ook de vochtbalans in het lichaam weer op peil te brengen. Komt je lichaam langer vocht te kort, dan herken je dit aan een de kleur van je urine. Is je urine eerder geel dan transparant, dan kun je uitgedroogd zijn. Net na de sauna is urine sowieso meer geconcentreerd en dus donkerder van kleur. Voldoende drinken tussen de saunarondes door raden wij zeker aan indien u last heeft van duizeligheid of hoofdpijn.

 

Sauna Thermen 5 mei

In bovenstaande blog leggen wij het belang van drinken uit tussen de saunarondes door. Heeft u hier meer vragen over, dan kunt u deze altijd stellen aan onze medewerkers. U kunt hen aanspreken tijdens uw bezoek. Of u kunt ons bellen (071 – 572 05 20) of mailen met uw vraag (info@saunathermen5mei.nl).